Strategia
działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci z Samorządowego Przedszkola nr 13 w Krakowie.
Procedura
I
dotyczy
przypadku, gdy wychowawca podejrzewa, że dziecko z przedszkola odbiera rodzic
(opiekun prawny) będący pod wypływem alkoholu lub narkotyków.
Nauczyciel:
1.
Powiadamia
dyrektora placówki.
2.
Nie
wydaje dziecka i jednocześnie zawiadamia o fakcie innego dorosłego członka
rodziny, bądź kolejną osobę upoważnioną w karcie zgłoszenia, którą zobowiązuje
do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
3.
W
przypadku gdy rodzic/opiekun prawny odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub
w przypadku przedłużającej się nieobecności rodziców (po godz. 17.30) dyrektor
placówki może po konsultacji z najbliższą jednostką Policji podjąć decyzję o
dalszych krokach.
4.
Po
rozeznaniu przez Policję sytuacji domowej dziecka – sprawdzeniu czy rodzice
przebywają w domu dyrektor może:
·
Podjąć
decyzję, że wychowawca może odprowadzić dziecko do domu (jeżeli są rodzice to
dziecko zostaje pod opieką rodziców)
·
Gdy nie
ma rodziców w domu wychowawca wspólnie z Policją podejmują decyzję dotyczącą
dalszego postępowania w danej sytuacji (np. zabrania dziecka do pogotowia
opiekuńczego czyli placówki interwencyjnej)
·
Dyrektor
podejmuje decyzję o przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami w celu wyjaśnienia
zaistniałej sytuacji oraz zobowiązanie ich do przestrzegania regulaminu
placówki.
·
Nauczyciela
sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań
interwencyjnych i przekazuje je dyrektorowi. Jeżeli powtarzają się przypadki w
których rodzic/opiekun prawny znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
to wychowawca może rozeznać sytuację domową i rodzinną dziecka i jeżeli
zachodzi taka konieczność powiadomienia o tym fakcie policji (specjalista ds.
nieletnich) – celem rozeznania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka a następnie
powiadamia sąd rodzinny.
Dyrektor placówki:
1.
Wzywa na
rozmowę wyjaśniającą rodzica/opiekuna prawnego który łamie ustalone zasady
odbierania dzieci z przedszkola, powiadamia go o konsekwencjach takiego
zachowania. Zobowiązuje go do podporządkowania się im.
2.
Ustala
wspólnie z rodzicami zasady dalszego przebywania dziecka w przedszkolu. W
przypadku gdy rodzice/opiekunowie nadal odbierają dziecko z przedszkola po
godzinach urzędowania dyrektor placówki zwraca się do najbliższej jednostki
policji o rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka a w następnej kolejności
powiadamia Sąd Rodzinny w Krakowie.
Procedura II
dotyczy
przypadku gdy wychowawca otrzymuje informację że istnieje sytuacja w której
dziecko pozostawione jest w domu bez opieki, zaniedbane powinien podjąć
następujące kroki:
Nauczyciel:
1.
Powiadamia
osobę, która przekazuje informację o możliwości
powiadomienia odpowiednich instytucji (prawnych i pozaprawnych)
2.
Jeżeli
osoba powiadamiająca nie chce podejmować działań osobiście powiadamia dyrektora
placówki o zaistniałej sytuacji i sporządza notatkę służbową. Dyrektor wspólnie
z wychowawcą może podjąć następujące kroki:
·
Rozmowa
z rodzicami i wskazanie instytucji pomocowych
·
Przeprowadza
wizytę domową celem określenia sytuacji rodzinnej dziecka, zwraca się do
najbliższej jednostki policji z prośbą o rozeznanie w sytuacji rodzinnej i
domowej dziecka
·
W
przypadku, gdy nadal sytuacja nie ulega zmianie powiadamiana zostaje najbliższa
jednostka policji celem wyjaśnienia, a następnie powiadomienia Sądu Rodzinnego
w Krakowie. W przedszkolu gromadzona jest dokumentacja z podejmowanych działań.
Procedura III
dotyczy
przypadku gdy wychowawca znajduje n terenie przedszkola niebezpieczne
przedmioty i rzeczy powinien podejmować następujące kroki:
1.
Podejmuje
działania uniemożliwiające dzieciom kontakt z niebezpiecznymi przedmiotami lub
środkami.
2.
Zachowując
środki ostrożności zabezpiecza przedmioty i rzeczy przed dostępem do nich osób
niepowołanych
3.
Jeżeli
są to przedmioty przyniesione przez dziecko, przeprowadza z rodzicami rozmowę
celem zobowiązania ich do dokładniejszego pilnowania i sprawdzania co dziecko
zabiera z domu do przedszkola.
4.
Powiadamia
o zaistniałym zdarzeniu dyrektorowi przedszkola
5.
Sporządza
notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań
interwencyjnych
6.
W celu
wyeliminowania ponownego wystąpienia zagrożenia należy przeprowadzić wspólnie z
radą pedagogiczną analizę zaistniałych zdarzeń i wprowadzić środki
zapobiegawcze. W przypadku możliwości usunięcia zagrożenia należy wyprowadzić
dzieci, powiadomić dyrektora i odpowiednie służby (straż, policja). W trakcie
prowadzenia akcji przez w/w służby podporządkować się kierującym akcją.
Procedura
dotyczy
przypadku gdy na terenie przedszkola zdarzy się dziecku nieszczęśliwy wypadek
wychowawca powinien podjąć następujące kroki:
Podczas lekkich obrażeń (otarcia, skaleczenia)
Nauczyciel:
1. Udziela
dziecku doraźnej pomocy przedmedycznej, zabezpiecza grupę
2. Powiadamia
dyrektora placówki
3. Powiadamia
rodziców, opiekunów dziecka o okoliczności powstania obrażeń.
Podczas poważnego wypadku:
Nauczyciel:
1. Udziela
dziecku doraźnej pomocy przedmedycznej, zabezpiecza grupę
2. Powiadamia
dyrektora placówk
3. Niezwłocznie
powiadamia rodziców/opiekunów prawnych o nieszczęśliwym wypadku
Gdy
zdarzenie nie zagraża życiu dziecka i nie wymaga natychmiastowej
interwencji lekarskiej wspólnie z rodzicami ustala dalsze kroki postępowania
(postępuje zgodnie z sugestią rodziców)
Jeżeli
zdarzenie zagraża życiu dziecka i wymaga interwencji lekarskiej wzywa
Pogotowie Ratunkowe a potem powiadamia rodziców/opiekunów.
Sporządza
notatkę służbową w której opisuje
przebieg zdarzenia.
Regulamin placu zabaw z dnia 10.05.2010r.
1. Właścicielem
jest przedszkole nr 13 w Krakowie
2. Z
urządzeń mogą korzystać tylko dzieci które uczęszczają do tego przedszkola
3. Dzieci
do lat 7 mogą przebywać na terenie wyłącznie pod opieką nauczyciela/osoby
dorosłej.
4. Na
teren zabrania się wprowadzać psy, śmieci, wchodzić na górne elementy
wyposażenia do tego nie przeznaczone.
5. Na
plac może być wynoszony sprzęt sportowy i inne przybory do zabawy.
6. Nauczyciele
mają obowiązek dbania o wynoszony sprzęt.
7. Dzieci
mają prawo korzystać z każdego sprzętu i przyboru tylko pod nadzorem nauczyciela.
8. Na
terenie przedszkola zabroniona jest jazda na rowerze i innych sprzętach.
9. Zabronione
jest korzystanie z huśtawek, ważek i innych elementów wyposażenia przez więcej
osób równocześnie niż przewiduje to instrukcja.
1 Wszyscy
pracownicy przedszkola mają obowiązek dbać o rośliny znajdujące się na terenie
placu oraz zgłaszanie dyrektorowi wszelkie uszkodzenia sprzętu.
1 Plac
zabaw należy codziennie rano sprawdzać, ewentualnie porządkować –
odpowiedzialny jest pracownik zajmujący się porządkiem w obejściu przedszkola.
Nie
przestrzeganie powyższych zasad grozi wypadkiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz